Wat is een automatische incasso?
Ken je dat? Er komt een rekening binnen en die leg je even opzij om later te betalen. Maar al snel ligt de rekening onderop de stapel en vergeet je ‘m, of krijg je een herinnering en moet je zelfs nog een extra bedrag betalen.
Een automatische incasso kan dit voorkomen. Veel bedrijven werken met automatische incasso’s, denk maar aan je zorgverzekeraar of telecomprovider. Je bent er dus vast al eens mee in aanraking gekomen. Maar wat is een automatische incasso precies? Wat betekent een automatische incasso? Hoe werkt het? En wat zijn de voordelen van een automatische incasso?
De betekenis van een automatische incasso
Een automatische incasso is een manier van betalen bij het afnemen van een dienst. Je geeft het bedrijf waarbij je de dienst afneemt toestemming om geld af te schrijven van jouw rekening. Dit kan zowel eenmalig als voor een langere periode. Automatische incasso’s worden vooral gebruikt voor terugkerende rekeningen. Denk aan abonnementen, belastingen of vaste lasten. Een automatische incasso wordt ook wel incasso of machtiging genoemd.
Je kunt de machtiging digitaal of op papier afgeven, dat maakt voor de werking niets uit. Het bedrijf waaraan je de machtiging afgeeft, bezorgt jou de incasso. Het enige dat jij hoeft te doen is de machtiging juist invullen of deze goed te keuren. Een voorbeeld is het afgeven van een incassomachtiging bij het tekenen van een contract voor bijvoorbeeld je zorgverzekeraar of telecomprovider. Door het contract te tekenen ga je ook akkoord met de incassomachtiging.
Waarom werken bedrijven met een automatische incasso?
Het afgeven van een machtiging heeft verschillende voordelen. Bedrijven kunnen makkelijker geld afschrijven van je rekening op het juiste moment. Daardoor hoeven zij geen herinnering te sturen en te controleren of het geld na die herinnering wel binnenkomt. Met veel klanten scheelt dat een hoop tijd én geld.
Natuurlijk zijn er ook veel voordelen voor jou. Het grootste voordeel is wel het gemak. Je geeft eenmalig toestemming en hebt daarna geen omkijken meer naar het betalen van je rekeningen. Op die manier kun je nooit een rekening vergeten en hoef je dus ook niet bang te zijn voor extra kosten. Bovendien geeft het automatisch incasseren meer structuur in je geldzaken, waardoor overzicht creëren makkelijker wordt. Elke maand worden de bedragen op een vaste datum afgeschreven waardoor je beter in de gaten kunt houden hoeveel geld eruit gaat en hoeveel je elke maand overhoudt.
Automatische incasso stopzetten
Soms komt het voor dat een automatische incasso moet worden stopgezet. Om een automatische incasso stop te zetten, neem je contact op met het bedrijf. Maar voor je dat doet is het goed om te kijken waarom je precies stop wilt zetten.
Heb je bijvoorbeeld financiële problemen? Dan is het verstandiger om contact op te nemen met het bedrijf en samen te kijken naar een betaalregeling.
Vind je de datum van afschrijven onhandig? Bijvoorbeeld omdat het bedrag kort voordat je je nieuwe salaris ontvangt, wordt afgeschreven? Dan kun je kijken of het mogelijk is om de incassodatum aan te passen. Bij steeds meer bedrijven is het mogelijk om de datum aan te passen naar een datum die bij jou past.
Is dat niet mogelijk? Meld je dan aan voor FinBuddy. Bij FinBuddy is het straks mogelijk om in één keer alle incassodata voor je vaste lasten leveranciers aan te passen. En ook wel zo fijn: FinBuddy is gratis voor jou als gebruiker!
Kun je een automatische incasso terugboeken?
Een enkele keer komt het wel eens voor dat er onterecht geld wordt afgeschreven. In dat geval is het wettelijk geregeld dat je een automatisch incasso binnen 56 dagen kunt terugboeken. Dat kan vaak makkelijk en snel via de app van je bank. Daar klik je op de transactie en kies je voor storneren. Is het langer dan 56 dagen geleden dat er geld van jouw rekening werd afgeschreven? Dan kun je een ‘melding onterechte incasso’ indienen.
Ook jouw bank heeft het recht om het geld terug te boeken. Bijvoorbeeld wanneer er niet voldoende saldo op jouw rekening stond. Houd dus altijd zicht op de incassodata en of er voldoende geld op je rekening staat. Stel bijvoorbeeld een alert in via je bankieren app die je waarschuwt wanneer je onvoldoende saldo op je rekening hebt staan.
Al je automatische incasso's op dezelfde dag betalen met FinBuddy
Een automatische incasso zorgt natuurlijk al voor gebruiksgemak, maar het kan nog makkelijker. Want alle automatische incasso’s worden nu nog op verschillende data afgeschreven, waardoor je minder overzicht hebt in je financiën.
Ook komt het door die verschillende data soms voor dat er geïncasseerd wordt terwijl er niet voldoende op je rekening staat. Daar hebben we allemaal wel eens last van; omdat we net een vakantie hebben geboekt, veel rekeningen moesten betalen of de wasmachine het begaf.
FinBuddy heeft hiervoor dé oplossing. Door al jouw automatische incasso’s af te schrijven op dezelfde dag (bijvoorbeeld een dag na het ontvangen van jouw hoogste inkomen) weet je precies hoeveel geld je de rest van de maand kunt besteden. Dit zorgt voor nog meer structuur en gemak in jouw financiën, waardoor jij meer tijd overhoudt voor andere dingen.
Meld je nu alvast aan, zodat jij het als één van de eersten weet als je van FinBuddy gebruik kunt maken. We hebben jouw steun nodig! Hoe meer mensen deel willen nemen, hoe beter we vaste lasten leveranciers kunnen overtuigen om zich aan te melden.
Wil jij gebruik maken van FinBuddy of vaker dit soort leuke blogs ontvangen in je mailbox? Meld je dan hieronder aan voor onze nieuwsbrief. Hoe meer mensen zich aanmelden hoe sneller FinBuddy vaste lasten leveranciers in Nederland kan overtuigen om zich aan te sluiten. Help jij ons mee? :)